Alla ämnen
Biodrivmedel

Svebiobloggen: EU-politik för att slå ut biodrivmedel

Svebiobloggen: EU-politik för att slå ut biodrivmedel
EU-direktiven tillämpar principen ”zero tailpipe”, att man bara mäter utsläppet vid avgasröret (och dessutom räknar alla koldioxidutsläpp, både fossila och biogena, som om de kom från fossilt bränsle). Foto: Kjell Andersson

Jag ska hämta min gamla etanolbil på verkstan. Kopplingen rasade, men jag bestämde mig för att reparera istället för att skrota, trots att bilen är gammal..

Min bil hör till den generation etanolbilar som köptes omkring 2005 – 2010 och som till stor del fortfarande rullar på våra vägar. Det finns fortfarande E85-pumpar på de flesta orter, och bilen har tankats med bensin bara tre gånger sedan den köptes i december 2006. I övrigt bara E85.

Jag räknar överslagsmässigt med att ha minskat koldioxidutsläppen med 28 ton under de här åren, jämfört med om jag hade använt bensin.

EU-parlamentet gav häromdagen sitt stöd till EU-kommissionens förslag om att i praktiken mönstra ut alla nya bilar med förbränningsmotorer från och med 2035. En del ledamöter tyckte att det var för långt fram i tiden. Några tyckte att man åtminstone skulle kunna tillåta 10 procent bilar som kan drivas med bränsle istället för el.

Industripolitik och politisk vilja att styra och ställa

Beslutet handlar inte om klimatpåverkan, utan om industripolitik och politisk vilja att styra och ställa i detaljer. Det kommer inte att leda till lägre utsläpp än om man valt att jobba med generella styrmedel och sedan låta marknaden, bil- och bränsletillverkare och konsumenter, välja teknik.

EU och Sverige följer inte logik och vetenskap när det gäller klimatpolitik för bilar och bränslen. Politiken är inkonsekvent.

För biodrivmedel gäller miljöbedömning för hela produktionskedjan. För el- och vätgasbilar räknas bara utsläpp från avgasröret. De kallas därför nollutsläppsbilar.

”Från ax till limpa”

Principen för livscykelutsläpp tillämpas också i den svenska reduktionsplikten. Leverantörerna av drivmedel måste redovisa hur mycket varje inblandat drivmedel som används minskar klimatpåverkan. Och värdena gäller hela produktionskedjan, ”från ax till limpa”.

När jag skriver att jag sannolikt sparat 28 miljoner ton i utsläpp av koldioxid genom att tanka etanolbränsle, bygger det på utsläppsvärden för E85 som jämförs med bensin. Det finns siffror på detta ner till tredje decimalen per megajoule bränsle.

Läs hela bloggen här.

Bioenergis mest lästa

Få de senaste nyheterna inom bioenergiområdet.

Prenumerera gratis på Bioenergis nyhetsbrev.
Skickar begäran
Jag godkänner att Bioenergi lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om vår integritetspolicy