Den första maskinen av den nya modellen av lastbilsmonterad flishugg från Jenz har levererats till KMLM i Broby i Skåne. Ägaren Tommy Gertsson köpte den första Jenzhuggen monterad på lastbil redan 2009.
Då var Tommy Gertsson först i Skåne med hugglastbilskonceptet. Den maskinen är fortfarande i drift efter tio år. 2019 har Tommy Gertsson köpt sin fjärde lastbilsmonterade flishugg från Jenz. KMLM har i dag sex anställda och flisar ofta ute vid skogsbilväg. Förarna flisar direkt i lastbilens släp, kör till värmeverk och tippar, enligt det traditionella huggbilskonceptet. Tommy Gertsson har även en egen terminal där virkesbolag hyr in sig. Han flisar och hanterar även eget material på terminalen.
Vad var det som gjorde att ni fastnade för den nya maskinen?
– Det handlade mycket om förarkomforten. Nu har en lastbil från Volvo blivit godkänd och det går att sitta i förarhytten och köra flishuggen. Det blir bättre förarmiljö med mindre skakningar, men med lite sämre överblick. Vi kan även flytta bilen i samma stol som vi kör flishuggen ifrån, det sparar tid. I det stora hela känns det som en bra lösning, säger Tommy Gertsson.
Var det något annat som påverkade beslutet?
– Vi har alltid kört Volvo och har bra kontakter för service med mera, det var också ett skäl.
Vad har ni för erfarenheter hittills?
– Vi fick maskinen i augusti och har inte kört så mycket ännu, men det känns att den har bra kapacitet och vi har stora förhoppningar nu när högsäsongen kommer igång i höst.
Vilka uppdragsgivare har ni?
– Vi kör mycket åt Skånetimmer och har fått ett nytt uppdrag från IMPEX Biofuel, vi kör även åt Rönås Skog i Blekinge, avslutar Tommy Gertsson.
Denna artikel publicerades först i Bioenergi nr 4-2019 som finns att läsa som e-tidning här