Till våren tänker jag springa halvmaran Göteborgsvarvet för tionde gången. Det blir som avslutning på en internationell bioenergivecka på Chalmers där IEA Bioenergy (International Energy Agency) kommer att ha en mängd möten.
I samarbete med dem kommer Svebio avsluta veckan torsdag-fredag med vår stora biodrivmedelskonferens, Advanced Biofuel Conference, innan Göteborgsvarvet går av stapeln lördagen den 20 maj.
Göteborgsvarvet är en folkfest med över 60 000 anmälda. Det måste vara mängder av löpare från bioenergiföretag som springer. Jag skulle så gärna vilja avsluta veckan med att se många företags-tröjor på ”varvet”med bra budskap, själv kan jag tänka mig:
I run on biofuels – let your car do too!
Att ersätta fossila bränslen är ingen omöjlig uppgift, men det är ett riktigt maraton som man måste ta steg för steg mot målet. Svebio lanserar härmed tio steg för en bättre svensk klimat och transportpolitik – 10 steg för en fossil exit i transportsektorn:
1. Inför reduktionsplikt och fortsätt med koldioxidskatt
Vi bestämmer en tillåten utsläppskurva för fossil koldioxid i dieselmotorer och bensinmotorer, en reduktionsplikt för koldioxid. Dessutom skapar vi egna marknader för rena biodrivmedel som exempelvis E85, ED95, B100, HVO100 och biogas, genom att få tillstånd att använda en ordentlig koldioxidskatt.
2. Beskatta alla drivmedel lika efter energiinnehåll
Beskatta drivmedel på energibas och inte som idag efter volym. Det ger ett enhetligt och rättvist system. Alla fossila drivmedel bör också beskattas lika, enligt energiinnehåll och utsläpp av koldioxid. Det betyder att fossil fordonsgas ska betala energiskatt, och att diesel ska beskattas på samma sätt som bensin.
3. Styr med generella styrmedel
Välj inte teknik, styr istället vårt val av bil utifrån deras miljöutsläpp med hänsyn till hälsa och klimat, styr med gränsvärden eller kostnader för partiklar, koldioxid och NOX.
4. Klimatmärkning av alla drivmedel
Inför klimatmärkning för både fossila drivmedel och biodrivmedel, enligt EU:s system för hållbarhet. Då blir klimatnyttan tydlig, man kan utforma informationen på samma sätt som för t ex vitvaror, A – G och utsläpp av CO2/liter.
5. Tankningskrav på miljöbilar
Inför tankningskrav på miljö- och förmånsbilar, att de tankas med förnybart bränsle till minst 80 procent. Tankningskravet ska vara ett villkor för att få miljöbonus eller reducerad skatt.
6. Sluta missgynna flexifuelbilar
Se till att flexifuelbilar får likvärdiga villkor med andra miljöbilar och som företagsbilar om de tankas med biodrivmedel, då kan försäljning av miljövänligare ottomotorer komma igång igen.
7. Inför E10 i bensin
Det är tillåtet enligt EU-bestämmelser och svensk lag att öka inblandningen av etanol i bensin från 5 till 10 procent. Flera länder har redan E10 som USA, Frankrike och Finland. Åtgärden minskar utsläppen av växthusgaser på ett kostnadseffektivt sätt.
8. Öppna E85-mackarna för metanol
Flexifuelbilar kan köra på en blandning av etanol, metanol och bensin i bestämda proportioner till ett så kallat GEM-bränsle (Gasoline-Ethanol-Methanol). Bränslet har samma prestanda som dagens E85. Med den här lösningen kan vi utnyttja våra E85-mackar och flexifuelbilar för en produktion av grön metanol från svensk skogsråvara, snart kanske i blandning med förnybar bensin.
9. Inför en klimatkvot för inrikesflyget
För att stimulera inblandning av biojetbränsle bör man införa en klimatkvot som steg för steg ökar användningen av förnybart bränsle i inrikesflyget. Klimatkvoten är ett bättre alternativ än en flygskatt och kan stimulera till svensk produktion av bioflygbränsle.
10. Inför ett demonstrationsprogram för biodrivmedel
Det finns stora potentialer för att göra mer biodrivmedel i Sverige, särskilt från skogsråvara och olika biprodukter i skogsindustrin. Tekniken finns utvecklad men behöver demonstreras i stor skala för att de nya drivmedlen ska kunna komma ut på marknaden. Här har Energimyndigheten en roll att coacha fram ny teknik genom att finansiera demonstrationsanläggningar.
Gustav Melin, vd Svebio
Denna text publicerades först i Bioenergi nr 5-2016