Volvo Lastvagnar introducerar nu Euro 6-kompatibla gasdrivna lastbilar som erbjuder en bränsleeffektivitet och prestanda i nivå med diesellastbilar, men har en betydligt mindre miljöpåverkan. De nya lastbilarna, Volvo FH LNG och Volvo FM LNG, kan köras antingen på biogas, vilket minskar koldioxidutsläppen med upp till 100 procent, eller naturgas, vilket minskar koldioxidutsläppen med 20 procent jämfört med diesel.
Statistiken syftar på utsläppen från fordonet under användning, från tank till hjul. Jämfört med de befintliga gasdrivna lastbilarna på marknaden förbrukar Volvo Lastvagnars nya fordon 15–25 procent mindre bränsle. För att kunna ge lastbilarna största möjliga räckvidd kör de på flytande naturgas (LNG).
– Våra nya lastbilar som kör på flytande naturgas eller biogas har en betydligt mindre miljöpåverkan än diesellastbilar. De är dessutom mycket bränsleeffektivare än de gasdrivna lastbilar som finns på marknaden i dag. Det gör gasen till ett funktionellt alternativ till diesel – även för tunga fjärrtransporter, säger Mats Franzén, produktchef för Volvo Lastvagnars motorer.
Ett åkeri som kör 120 000 km tunga transporter per år och väljer naturgas i stället för diesel kan minska sina koldioxidutsläpp med 18 till 20 ton om året. Med tanke på att över 264 000 tunga lastbilar registrerades i EU förra året blir potentialen för att minska de globala utsläppen från den tunga kommersiella trafiken enorm. Tillgängligheten hos naturgas är utmärkt och den har ett attraktivt pris i många länder. Samtidigt håller LNG-infrastrukturen på att byggas ut i Europa, med stöd av EU-kommissionens och medlemsstaternas åtgärdspaket för att säkra Europas energiförsörjning på sikt.
– Vi ser därför LNG som ett långsiktigt förstahandsalternativ till diesel, både för regionala transporter och fjärrtransporter där bränsleeffektivitet , nyttolast och produktivitet är avgörande. Med en högre andel biogas kan miljöpåverkan minskas betydligt mer. I stadsmiljö kommer de elektrifierade fordonen att spela en större roll i framtiden. Där är räckvidden inte är lika avgörande. Vår vision är att lastbilar från Volvo ska bli utsläppsfria, men det finns ingen enskild lösning för att nå dit, utan snarare flera parallella lösningar. LNG är en av dem, säger Lars Mårtensson, miljö- och innovationsdirektör på Volvo Lastvagnar.