Alla ämnen
Sjöfart

DB Schenker och Volvo Cars sänker utsläppen med biodrivmedel

DB Schenker och Volvo Cars sänker utsläppen med biodrivmedel
Som drivmedel används andra generationens biobränsle, så kallad Used Cooking oil methyl ester (UCOME). Foto: DB Schenker 

År 2023 köper DB Schenker 17 000 ton biobränsle för sjötransporter. Nu inleder logistikföretaget ett partnerskap med Volvo Cars, som ska minska koldioxidutsläppen med 84 procent.

DB Schenker och Volvo Cars har inlett ett samarbete för att främja mer hållbara sjöfrakter.

Det handlar om 12 000 standardcontainrar (TEU) med reservdelar för bilar som transporteras på fartyg som drivs av biodrivmedel.

Andra generationens biodrivmedel

Programmet startade i juni och förbinder bland annat Volvo Cars produktionsanläggning i Göteborg med hamnarna i Savannah, Newark och New York.

Det här är startskottet för en ny långsiktig affärsrelation mellan den ledande logistikleverantören och ett av världens mest välkända bilmärken. Genom att använda ytterligare mängder av andra generationens biodrivmedel av typen UCOME (Used Cooking oil methyl ester) kan man minska koldioxidutsläppen med 84 procent.

– Vi är stolta över att ett erkänt varumärke som Volvo Cars ansluter sig till oss på DB Schenker på vår väg mot en framtid med renare logistik. Vårt löfte är att hjälpa kunder minska sina Scope 3-utsläpp från transporter och distribution. Vi kommer bara att lyckas skapa hållbara leveranskedjor om alla inblandade arbetar nära tillsammans, säger Thorsten Meincke, global hed of air and ocean freight på DB Schenker

Fakta

Fakta om bränslet

Biobränslet som används kallas UCOME (Used Cooking oil methyl ester) och har de högsta kvalitetskriterierna som för närvarande är tillgängliga. DB Schenker använder det bästa tillgängliga hållbara biobränslet på marknaden, i enlighet med EU RED II Annex IX, Part A+B. Det garanterar också att all palmolja och palmoljerester (PFAD, palmfettsyradestillat) utesluts.

Dessutom har biobränslet en tredjepartsgranskad trippelcertifiering för att vattensäkra hela livscykelkedjan (det som kallas Well to Wake).

Källa: DB Schenker

Certifierat av en oberoende tredje part

Hela ramverket överensstämmer med ISO 14020, 14021 och 14067. Det förnybara bränsle som används för transporterna är certifierat av en oberoende tredje part och produceras inte i konkurrens med livsmedelsgrödor.

Bränslet är därför i enlighet med EU:s direktiv om förnybar energi (RED).

– DB Schenker är en stark partner i vår ambition att bli ett klimatneutralt företag senast 2040. Genom att minska utsläppen i scope 3 tar vi ett stort steg mot att göra våra transportrelaterade utsläpp koldioxidfria. Vi fortsätter utforska hållbarhetsmöjligheter i alla aspekter av vår leveranskedja för att även få andra biltillverkare att agera och för att öka efterfrågan på koldioxideffektiva sjötransporter, säger Javier Varela, COO och vice vd på Volvo Cars.

Bioenergis mest lästa

Få de senaste nyheterna inom bioenergiområdet.

Prenumerera gratis på Bioenergis nyhetsbrev.
Skickar begäran
Jag godkänner att Bioenergi lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om vår integritetspolicy