Under onsdagen presenterade professor John Hassler sin klimatrapport. Förslagen skulle innebära enorma konsekvenser så som kraftigt ökade utsläpp och större beroende av importerade fossila bränslen.
Professor John Hasslers rapport innebär i praktiken en rekommendation att avskaffa klimatmålet för transportsektorn 2030, vad än han och klimatminister Romina Pourmokhtari sa på den välbesökta men något förvirrade presskonferensen.
Hans rapport ger också regeringen alibi för att drastiskt reducera inblandningen av biodrivmedel i diesel och bensin och därmed öka utsläppen av fossila koldioxid från drivmedel från 1 januari och samtidigt öka det svenska beroendet av oljeimport.
När man läser Hasslers 118-sidiga debattskrift hittar man inte bara motsägelsefulla resonemang om klimatmålet utan också märkliga formuleringar om biodrivmedels klimateffekter.
Professor John Hassler gick i våras ut i debatten och argumenterade på ett sätt som understödde en del av de argument som Tidöpartierna hade kring klimatpolitiken på transportområdet. Det lät så bra för regeringen att den gav Hassler i uppdrag att göra en alldeles egen utredning.
Dåligt underbyggda förslag
Jag var på den presskonferens där han efter fyra månaders arbete lade fram sin rapport. Jag är inte imponerad. Och jag tror inte att de närvarande journalisterna var det heller.
Rapporten kan närmast beskrivas som en utvecklad debattskrift, och duger naturligtvis inte som underlag för en omläggning av Sveriges klimat- och energipolitik. De flesta förslag som presenteras är dåligt underbyggda och saknar konsekvensanalyser. Ofta utmynnar de i att saker ska utredas ytterligare.
Till stora delar är den en avskrift av en tidigare rapport från Magnus Nilsson, som i våras gavs ut av ESO (Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi). Man känner också igen argument som förts fram av Per Kågeson.
Magnus Nilsson och Per Kågeson tackas också i förordet till Hasslers rapport. Varken Magnus Nilsson eller Per Kågeson har gjort sig kända som förespråkare för biodrivmedel.
Vad regeringen väntade sig
Hassler har gjort det som regeringen förväntade sig. Han har gett den alibi för dess punktering av biodrivmedelsmarknaden genom den mycket stora neddragningen av reduktionsplikten och genom skattesänkningen på fossila drivmedel.
Bägge åtgärderna gynnar importerad fossil bensin och diesel och leder till kraftigt ökade utsläpp av koldioxid. John Hassler tycker att neddragningen av reduktionsplikten är bra.
Kritiserar HVO
I förslagspunkt 14 i rapporten föreslår han att vi ska ”anpassa den svenska reduktionsplikten till EU:s förnybartdirektiv”, vilket innebär att man går från de tidigare beslutade nivåerna på 66 procent utsläppsreduktion i diesel 2030 och 28 procents reduktion i bensin till 14,5 procents reduktion som är målet i EU-direktivet.
Han ägnade dessutom en hel del tid på presskonferensen åt att kritisera den nuvarande inblandningen av biodrivmedel. Han beskrev HVO som en importprodukt som mest består av slakterirester och menade att vi har en mycket liten produktion av biodrivmedel i landet.
Så regeringen kan känna sig nöjd med stöd i den delen…
Läs hela blogginlägget här.