Brist på HVO gör att HVO100 rusat i pris sedan nyår, och priset väntas inte gå ned förrän nästa år. Då är det läge att byta bränsle till RME i stället, om man kan.
– Man kan spara en två till tre kronor litern i höst, om man går över till RME i stället, säger Henrik Fridholm, marknadschef på Energifabriken.
Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa hela artikeln?
- Magasinet Bioenergi med sex nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
- E-tidningen Bioenergi med sex nummer per år
- Mycket mer ...
Den mestadels slaktavfallsbaserade HVO:n är den dominerande ingrediensen för låginblandning i diesel MK1 och förstås i HVO100. År 2020 gick det åt 1,4 miljoner kubikmeter HVO i svenska drivmedel. Rapsbaserade FAME användes det bara 0,5 miljoner av till diesel och Fame100 eller RME, som vi säger i Sverige.
Utbyggnaden av produktionskapacitet för HVO är stark för att mätta marknaden, som framför allt växer i Europa. Till exempel har både St1 och Preem planer på anläggningar som ska ta fram över 1,2 miljon kubikmeter drivmedel.
– Tittar man på planerad produktionsökning i Europa mellan 2020 och 2025 är det är det en tredubbling av produktionen som ska ske under fem år. Det kommer att komma ut nya volymer på marknaden, säger Henrik Fridholm.
Utbyggnaden släpar
Problemet är att produktionsökningen inte klarar att matcha efterfrågeökningen. Det har fått priset på HVO att öka med 45 procent sedan december. Det har enligt Henrik Fridholm fått åkerier att lämna HVO.
– Vi har sett en omställning både i tunga transporter och lätta 3,5-tons skåpbilar. När de drar 0,7 liter per mil spelar det inte lika stor roll vad bränslet kostar, som det gör det om lastbilen drar fem liter milen.
En del av efterfrågeökningen beror på reduktionsplikten. Företagen som säljer fossila drivmedel behöver köpa till exempel HVO och blanda i dieseln. Och eftersom de hotas av en straffavgift på fyra kronor per kilo koldioxidekvivalenter som de missar, kan de betala dyrt för HVO.
RME kan ersätta HVO
Tidigare har HVO varit runt en krona dyrare per liter, men i skrivande stund är HVO fyra kronor dyrare än dieseln. Även om dieseln ökar kraftigt har HVO ökat ännu mer.
– Under 2023 tror jag det är 1,7 miljoner ton (2,1 miljoner kubikmeter) HVO till som planeras att produceras, då hoppas vi att prisgapet som är mellan reduktionspliktsdiesel och HVO kommer att minska igen, men det hänger ihop med efterfrågan och tillgång.
Priserna väntas sjunka
Henrik Fridholm tipsar om att de höga priserna på RME, Fame100, troligen kommer att gå ned i höst. Den som har en bil som kan köra på RME bör överväga ett bränslebyte. De höga priserna på raps kommer att sjunka om skörden blir normal.
– Vad vi ser nu är att priset på raps för leverans i höst är ungefär tre kronor lägre per liter än vad priset är i dag, säger han.
– Vi tror att RME kommer att få ett uppsving i höst, när priserna ser ut som de gör, och det blir normala priser.