Luften i Stockholm är den renaste på 30 år. Halterna av kvävedioxid från bilavgaser i Stockholms innerstad har halverats sedan 2016. Det visar en sammanställning som gavs i SVT Rapport den 14 november från de mätstationer som kollar luften dygnet runt.
Även på de mest trafikerade gatorna i innerstan är det en halvering. Stockholm är en indikator för många andra städer i landet, därför är luften bättre över hela landet.
– Stockholmsluften mår nu ganska bra. Jag har jobbat med luftmätningar i över 20 år och det är en enorm skillnad på luftkvaliteten idag jämfört med när jag började, sa Lars Burman, miljöutredare på Stockholms stads miljöförvaltning.
En förklaring gavs att det är färre dieselbilar och mer elektriska bilar. Det är inte riktigt rätt. Det är faktiskt fler dieselbilar nu än för tjugo år sedan. Sverige som länge legat långt under EU-snittet i andel dieselbilar fick allt fler energieffektiva och rena dieselbilar. De kallades snål- eller miljödieslar då inblandningen av förnybar diesel ökade.
Dieselgate och vinden vände
Sedan inträffade Dieselgate och vinden vände till fördel för laddbara bilar. Det har gått så långt att nybilsförsäljningen för laddbart hade en andel om 60 procent som högst – allt betalat av bonus malus-systemet som kostat hela 10 miljarder kronor.
Det som Rapport missade och som politikerna har blundat för är att en förbättrad luftkvalitet egentligen är de nyare bränslebilarnas förtjänst. Orsaken är att det införts bättre avgasrening och att bilparken omsätts var 17:e år i genomsnitt.
Detta utan alltså elbilar som ändå är få i jämförelse med hela vagnparken. Dessutom kommer endast fem procent av partiklarna från avgasröret enligt SCB. Hela 95 procent kommer från vägslitage. Dessutom väger elbilar mer än vanliga bilar. Det kan alltså bli en ökning av partiklar slitaget!
Stoppdatum för fossildrivna bilar
Politikerna tror fortfarande att luftkvaliteten är så dålig att det dör tusentals människor varje år att de infört ett stoppdatum för fossildrivna bilar. I realiteten ett dråpslag för alla bilar med förbränningsmotor på rena biodrivmedel.
Socialdemokraterna och Miljöpartiet som styr Stockholm vill förbjuda bilar i innerstan helt 2024 och snart stänga av Sveavägen på helger för att ställa ut utomhusmöbler och leksaker (ja, det är sant).
Sanningen bakom de fantastiska siffrorna om luftkvaliteten är mestadels att de sämsta lastbilarna försvunnit, de skrotas och istället kommer den senaste lastbilen som med Euro VI har den finaste reningen: 98 procent färre partiklar än Euro I (1992). Scania säger att det räcker med fasa ut gamla lastbilar för att klara kommande luftkvalitetsmål.
84 procent mindre kväveoxid
En ny personbil med Euro 6 har 84 procent mindre kväveoxid och 91 procent färre partiklar än Euro 3 (2000). Oavsett Dieselgate hade en ny dieselbil ändå långt bättre värden än en gammal. Om det har ingen motorjournalist skrivit. Varför kan man undra? Sannolikt för att ingen har vågat stå upp när alla skrikit ”varg” (läs: utsläppsfusk).
Vad kommer detta att innebära? Det blir svårare för rena biodrivmedel i framtiden och att drivmedel som bränsle har ett begränsat utrymme och att elektrifiering är vad regering satsat alla kulor på. På vinst och förlust.