Efter beslutet att sälja sitt ägarinnehav i det norska biooljeprojektet Silva Green Fuel, är det dags för Södra att blicka inåt och sätta bolagets framtida biodrivmedelsstrategi.
Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa hela artikeln?
- Magasinet Bioenergi med sex nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
- E-tidningen Bioenergi med sex nummer per år
- Mycket mer ...
I oktober 2023 stod det klart att Södra säljer sin ägarandel i Silva Green Fuel, ett projekt som 2015 grundades av Södra (49%) och Statkraft (51%), med målet att utveckla en metod för att producera bioolja.
– Det vi är bäst på är att omvandla stora flöden av skoglig biomassa och göra hållbara produkter av dem. I Silva har vi lyckats närma oss framtidens biodrivmedel från skogsråvara. Men nu går teknikutvecklingen in i en ny fas där annan kompetens behövs. Innovation handlar om att flytta fram positioner och ständigt lära sig. Det är naturligt att gå in och ut ur start-up:s i olika faser, säger Henrik Brodin, energiomställningschef på Södra.
Fokus på kommersialisering
Energi och kemikalier är fortsatt ett område Södra vill satsa på, även om de säljer sin ägarandel.
– Att vi kliver av gör istället att vi kan lägga allt fokus på kommersialisering och byggnation av storskaliga bioraffinaderier, istället för att vara splittrade i en teknikutveckling, menar Henrik Brodin, som ser stor potential i tekniker som uppgraderar skogliga biprodukter så som bark och spån.
Sverige inte en huvudmarknad
Att reduktionsplikten sänks i Sverige är något Södra ser som felaktigt, men inget som direkt påverkar deras beslut att sälja.
– Vi ser inte Sverige som en huvudmarknad, reduktionsplikten som den var innan, var fortfarande inte särskilt inriktad mot avancerade biodrivmedel utan mer mot fettsyror och HVO:er. Vi har sett som viktigare att titta på hur EU sätter sina regler, säger Henrik Brodin och fortsätter:
– Vi ser goda intentioner i Hassler-utredningen kopplat till att man vill fokusera på ökad produktion. Det viktiga för oss är politiken kring investeringar. I dag råder stor otydlighet, vilket gör det ogynnsamt att göra stora investeringar med hög risk.
Henrik Brodin säger att han skulle vilja se en tydlig politik inriktad mot produktion, snarare än konsumtion av biodrivmedel i Sverige. Försörjningskrav och ökat antal arbeten bör belysas, istället för enbart sänkta utsläpp som var fokus för reduktionsplikten.
– Jag är hoppfull att vi får kraftfulla åtgärder kring att bygga upp en inhemsk produktion av biodrivmedel. EU är tydlig med att avancerade biodrivmedel är viktiga framåt för flyg och sjöfart och jag hoppas verkligen Sverige ser till att nyttja den position vi ser ska komma.
Biojetbränsle-projekt med Växjö Energi
Södra har tillsammans med bland annat Växjö Energi undersökt möjligheterna att producera bioflygbränsle av restprodukter från skogsbruket vid Sandviksverket i Växjö.
Förstudien visade att det är fullt möjligt att producera flygbränsle av restprodukter från skogen i Småland och det talades tidigare om att en framtida anläggning skulle kunna producera 16 000 ton bioflygbränsle per år.
Hur har det gått med projektet?
– Vi gjorde en förstudie finansierad av Energimyndigheten med tydlig tidsplan och projektet har levererat mot den tidsplanen. Växjö Energi har valt att inte gå vidare med det, för vår del har projektet och det vi lärt oss i Silva Green Fuel varit väldigt viktigt nu när vi ska sätta vår plan framåt, säger Henrik Brodin.
Dags att fokusera inåt
Nu väntar en tid där Södra ska blicka inåt och komma fram till vad bolaget ska satsa på i framtiden.
– Bägge projekten finns med i paletten bland potentiella investeringar, men även andra tekniker kan vara relevanta. Innan vi går in i nästa fas måste vi bestämma oss för vilka projekt vi ska gå vidare med – vi kan inte driva alla samtidigt, säger Henrik Brodin och berättar att de har ett avtal med Silva, för fortsatt samverkan, där Södra är intresserade av att vara en första kund och bygga en fast anläggning.
– För vår del handlar det om att sätta Södras position för bioraffinaderier. De är och kommer förbli en viktig del av vår strategi, avslutar Henrik Brodin.