Regeringen har idag presenterat ett förslag om reduktionsplikt för att möta målen som sätts i Miljömålsberedningen med att minska koldioxidutsläppen med 70 procent till 2030. Det är ett steg på vägen mot långsiktighet i styrmedel för biodrivmedel och det tycker SPBI är positivt.
SPBI och drivmedelsbranschen har länge efterfrågat nytt styrmedel för att kunna öka andelen biodrivmedel i transportsektorn och sänka koldioxidutsläppen, då statsstödsproblemen försvårat skattevägen.
Genom att införa en reduktionsplikt där drivmedelsdistributörerna åläggs att stegvis blanda in mer biodrivmedel för att sänka koldioxidutsläppen, får branschen en uppfattning om vägen framåt och det ger samtidigt en grund för framtida investeringar inom biodrivmedel.
Det är positivt att regeringen ser att hållbara biodrivmedel är en viktig väg framåt för att sänka koldioxidutsläppen inom transportsektorn. Tydlighet, långsiktighet och transparens är ledord för att kunna främja en hållbar svensk biodrivmedelsproduktion.
– Positivt att styrmedel snart finns på plats men detaljerna i förslaget blir avgörande. Det finns dessutom fler styrmedel nationellt och på EU-nivå som komplicerar och ställer krav på harmonisering inte minst med EU-lagstiftning, säger Ulf Svahn vd för SPBI.