Alla ämnen
Bränslehantering

Stockholm värms med biobränsle från Värmland

Moelvens nya bioterminal i Valåsen utanför Karlskoga ska användas för att leverera biobränsle till bland annat Värtaverket i Stockholm med tåg. Terminalen kommer att skötas av Moelvens dotterbolag Vänerbränsle.

Staffan Vilhelmsson, vd på Vänerbränsle, Fredrik Wallenstad, vd Moelven Valåsen, Fredrick Federley (C) EU-parlamentariker och Kjell E. Nilsson, bränslechef Fortum Värme var nöjda med den nya bioterminalen i Valåsen utanför Karlskoga.
Staffan Vilhelmsson, vd på Vänerbränsle, Fredrik Wallenstad, vd Moelven Valåsen, Fredrick Federley (C) EU-parlamentariker och Kjell E. Nilsson, bränslechef Fortum Värme var nöjda med den nya terminalen för biobränsle i Valåsen utanför Karlskoga. Foto: Tommy Hellström

Omkring 200 000 kubikmeter biobränsle ska hanteras på terminalen varje år. Av detta ska omkring 100 000 kubikmeter ska levereras till Stockholm med ungefär 25 tåg. Terminalen är lager- och distributionscentral för biprodukter som sågspån och torrflis från Moelvens sågverk i Valåsen samt för flisad grot och stamvedsflis.

Lager- och distributionscentral

– Vi i Vänerbränsle AB – där Moelven är majoritetsägare – har investerat i bioterminalen i Valåsen och kommer stå för den operationella driften av den. Parterna i kontraktet som gäller leveranser av biobränsle är Moelven Industrier ASA, Vänerbränsle och Fortum Värme. Affären är ett mycket gott exempel på skogsindustrins ökande betydelse for en renare värld, säger vd Staffan Vilhelmsson i Vänerbränsle AB.

Biprodukter blir biobränsle

– Biprodukter är givetvis viktigt att få betalt för och avsättningen är än viktigare. I dag får vi inte deponera organiskt material. Våra industrier stannar efter en eller ett par dagar om biprodukterna inte kontinuerligt forslas bort. Biprodukterna är ju en del av timmerpriset, där 50 procent blir plank och bräder, 25 procent blir cellulosaflis och 25 procent övriga biprodukter som kan användas som biobränsle, säger Staffan Vilhelmsson.

Den nya terminalen invigdes den 25 januari genom att EU-parlamentarikern och Centerpartisten Fredrik Federley med en hjullastare fyllde en container på ett tåg.


Denna text publicerades först i Bioenergi nr 1-2016

Bioenergis mest lästa

Få de senaste nyheterna inom bioenergiområdet.

Prenumerera gratis på Bioenergis nyhetsbrev.
Skickar begäran
Jag godkänner att Bioenergi lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om vår integritetspolicy