Lars Lind, vd på Adesso, har en strategi för att hantera produktion och försäljning av biodrivmedel i en mycket osäker värld. Här ger han sin syn på utvecklingen av marknaden för biodrivmedel.
Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa hela artikeln?
- Premiumkonto med inloggning
- Full tillgång till låsta artiklar
- Full tillgång till kartor och översikter
- Arkivet med E-tidningen Bioenergi sedan 2014
- Välj månadsbetalning eller årsbetalning
Adesso producerar och levererar processad rapsolja, RME, för inblandning i fossil diesel, som ren biodiesel, (B100) och som bränsle i topplastpannor.
Produkten är skattebefriad vid användning som B100 till och med sista december 2022, vad som händer sen är fortfarande oklart fem veckor innan skattebefrielsen tar slut. Hur hanterar Adesso denna osäkerhet?
– Vi anser att vätskebaserad drivmedel har en viktig roll även framöver. Vi anser att ”poluter pays principle” ska gälla, det vill säga att den som orsakar utsläpp ska betala för dessa. Vi ser därför att en förlängd skattebefrielse för höginblandade drivmedel är rätt väg. Just nu vet vi inte vad som kommer att gälla om fem veckor och det är en mycket besvärande situation, säger Lars Lind och fortsätter.
– Generellt försöker vi anpassa oss efter alla faktorer som påverkar vår verksamhet, läget är svårbedömt och volatilt. Vi hanterar detta genom att vi har gjort ett antagande om att skattebefrielsen kommer att bestå. Det innebär att vi tar en risk och kan bli stående med en produkt som vi inte kan sälja till förväntat pris, under en tid. Men vi tror att regeringen kommer att lyckas att få till en skattebefrielse som kommer att gälla tio år framåt, säger Lars Lind.
Inga begränsningar för grödor
Förutom skattebefrielsen är begränsningar i användning av grödor som råvara för drivmedel en viktig fråga för Adesso.
– Vi tycker att det är viktigt att vi inte anpassar oss för mycket till EUs begränsningar av grödebaserade biodrivmedel. Istället bör vi betrakta grödor som en viktig del för att producera biodrivmedel. Vi har ambitioner utanför EU och menar att Sverige inte ska införa grödebegränsningar.
Gott hopp om framtiden
– Vi har gott hopp om framtiden, vilket kan verka underligt en dag som i dag (24 november) när räntan just höjts igen och allt verkar bli dyrare. På jobbet pratar vi om att det blir billigare men i media pratas det om att allt blir dyrare, förklarar Lars Lind.
– Jag känner inte igen mig i mediabilden. Rapsolja var som dyrast i maj då ett ton kostade 2200 kr, idag kostar ett ton 1260 kr. Tillgången på råvara och rapsolja är god och efterfrågan är svag på grund av lågkonjunktur.
Spaning om inflationen
– Denna utveckling är en god sak för samhället. Efterfrågetrycket på råvaror kommer att avta. Det gäller inte bara våra produkter utan till exempel träprodukter, frakt och mineraler som faller i pris.
– Jag hoppas att det rättar till sig och att inflationen avtar när de sjunkande priserna rullar igenom systemet. I vår värld är våra produkter mycket billigare än vad de var, det är en spaning att efterfrågan och priser på olika handlade produkter har fallit ett bra tag och ser svagare ut den närmaste tiden, säger Lars Lind.
Reduktionsplikten
Nya regeringens förslag att sänka reduktionsplikten är inte en primär fråga för Adesso. Men Lars Lind bedömer att frågan troligen hinner tappa fokus och kan bli urvattnad om ett år.
Det som kanske var ett argument i reduktionspliktsdebatten i valrörelsen är inte längre relevant. En liter RME kostar 14-15 kr just nu och på dieselpumpen står det 24 kronor. Det är inte beroende på inblandning av RME.
– Det som kommer att hända om reduktionsplikten justeras ner den första januari 2024 är att importerad volym för inblandning kommer att minska och ny produktion i inom Sverige kommer att möta det behov som finns. Det kommer också väldigt stora volymer biodrivmedel från ny amerikansk produktion som startar under 2023. En del av denna kommer att nå Europa.
Hybridprodukt ställer till besvär
Den svenska marknaden för B100 har påverkats av en ny hybridprodukt. Det är en produkt med 97 procents inblandning av biodrivmedel.
Det gör att produkten räknas till låginblandade drivmedel, det vill säga ingår i reduktionsplikten, gränsen för höginblandad produkt går vid 98 procent inblandning. Hybridprodukten uppfattas som en höginblandad produkt men har inte samma krav på hållbarhetscertifikat och spårbarhet.
– Genom massbalansberäkning har förfarandet varit gynnsamt för företag med verksamhet inom reduktionsplikten, men varit besvärande och missgynnat B100-marknaden, slutkunden och klimatet, menar Lars Lind. Men 97-procentprodukten kommer troligen att fasas ut när fler och fler kunder inser att det inte är en legitim produkt, avslutar Lars Lind.