Alla ämnen
Bränslehantering

Timsfors ”grymma” kross klarar skroten

Timsfors ”grymma” kross klarar skroten
Flexhammer 1500 Mobile förvandlar gamla träskivor till biobränsle i ett nafs. Foto: Torbjörn Esping

Tack vare den nya krossen från IQR slipper Timsfors Bil & Traktortjänst de återkommande stoppen på grund av skrot i returträt.
– Det är en grym maskin, säger Mikael Hagberg på TBT.

Ett fel inträffade

Du är inloggad som prenumerant på Bioenergitidningen, men nånting är fel.

På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till och mer information.

Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår support.

Var vänlig ladda om sidan

Vi kunde inte säkerställa om du är inloggad eller inte. Var vänlig ladda om denna sida.
Bioenergitidningen premium

Vill du läsa hela artikeln?

Endast inloggade prenumeranter och medlemmar i Svebio kan läsa allt innehåll på bioenergitidningen.se
Som prenumerant får du:
  • Premiumkonto med inloggning
  • Full tillgång till låsta artiklar
  • Full tillgång till kartor och översikter
  • Arkivet med E-tidningen Bioenergi sedan 2014
  • Välj månadsbetalning eller årsbetalning

På en terminal norr om Markaryd kör de gula lastmaskinerna i skytteltrafik mellan lagret av grånat returträ och den blåa krossen från IQR, en Flexhammer 1500 Mobile. Flisen som passerat sållet på 96 millimeter kastas i en snygg hög. Metallen som fastnat i magneterna skramlar ned på marken bredvid, bland annat ett kraftigt bjöd bit armeringsjärn.

– Den producerar bra, vi är jättenöjda med maskinen, säger Mikael Hagberg.

Vill hellre krossa än meka

Timsfors Bil & Traktor fick sin hammarkvarn i maj. Sedan dess har den gått 400 timmar och än så länge har det bara blivit ett par enkla stopp. Det till skillnad från den tidigare krossen som efter många stopp byttes ut i förtid efter inte mer än 6 000 timmar.

– Vi ville ha en kross som är driftsäker, vi ville hellre producera än att meka och krossen från IQR tål mycket skrot och sten, säger Mikael Hagberg och får medhåll från sin vd Ronny Svensson.

Timsfors
Mikael Hagberg, Timsfors Bil & Traktortjänst. Foto: Torbjörn Esping

– Vi hade bekymmer med maskinen vi hade innan. Detta är väl den femte eller sjätte maskinen vi har för att höghastighetskrossa. Jag tycker att man om ska ha en maskin, så det ska vara fräscha grejer med bra kapacitet, säger han.

Började med snöröjning

Ronny Svensson startade Timsfors Bil & Traktortjänst 1977 med snöröjning med sin BM Wiktor från 1956. Sedan dess har företaget växt kraftigt och omsatte förra året 93 miljoner kronor med 38 anställda.

Den huvudsakliga inriktningen hos TBT är transporter med lastväxlar- och flisbilar och hjullastare, uthyrning- och försäljning av containrar, återvinning av avfall, försäljning av grusmaterial, torv, spån och matjord med mera, transport och försäljning av biprodukter från sågverk till biobränslepannor samt pressning av returpapper och plaståtervinning.

Timsfors
Elias Svensson, jobbar i verkstaden på Timsfors, där faktiskt många huggbilar byggs. I bakgrunden Ronny Svensson med barnbarnet Aldo Josefsson. Foto: Torbjörn Esping

När det gäller bioenergi gör Timsfors alltså affärer med bark och spån, returträ och grot. Cirka 100 GWh levereras i egen regi till olika värmeverk och pannor, och ungefär lika mycket hanteras som underleverantör till Gustafsborgs säteri.

Flödena av returträ minskar

Returträ är det stora i biobränsleaffären för TBT, som även sysslar med grot och stamved liksom biprodukter för att få ihop en bra bränslemix. Under pandemin ökade utbudet av återvinningsträ och Timsfors ökade volymen till värmeverken. Men nu har volymerna minskat igen på återvinningscentralerna. Renoveringsvågen tycks ha ebbat ut och folk gör annat än att bygga.

– Problemet inför nästa säsong är att hitta så mycket volymer som vi har sålt. Det är en utmaning att hitta ersättningsvolymer men hittills har det gått att lösa, säger Ronny Svensson.

Timsfors
Ronny Svensson, vd, Timsfors Bil & Traktortjänst. Foto: Torbjörn Esping

Behövde större kross med högre kapacitet

De ökade volymerna av bark och returträ är också en av anledningarna till att Timsfors Bil & Traktortjänst köpt en ny större kross med hög kapacitet. När driften fungerar optimalt betjänas den av två lastmaskiner och flisar upp till 100 ton i timmen.

Valet föll alltså på en mobil hammarkvarn från svenska IQR i Trollhättan som vid starten 1979 tog emot järnvägsslipers från olika delar av Europa. Sönderdelningsmaskinen utvecklades när man upptäckte att det krävdes en kraftig konstruktion för att krossa slipers med stålplattor i stora kvantiteter.

Flera krossar på programmet

Nu är återvinningsdelen såld till Solör som fortfarande flisar slipers i Trollhättan. IQR Systems har riktat in sig på att ta fram maskiner. På programmet finns dels stationära anläggningar som byggs efter kundens specifika behov och dels mobila krossverk; FH1500 Mobile, FH1800 Mobile och FH1800 Crawler, som går på band. Flexhammerkrossarna tillverkas i Vänersborg. Dessutom säljer IQR grovkrossar, metallseparering, förbränningsugn och trumsiktar.

Skrot kan orsaka produktionsstopp

Avfallsmaterial är ofta kontaminerat av metall och skrot tenderar att förstöra maskiner som inte är byggda för det. Helt plötsligt, mitt i veckan under produktion, kan det komma in en järnbalk i krossen med följden att man blir man stående en tid. Kostnaderna för produktionsbortfall, arbete och delar kan bli stora.

– Det är där vi kommer in i bilden, våra maskiner tål att få in större järnskrot och du kan köra vidare utan att det kostar dig någonting, säger Daniel Karlström, vd på IQR Systems.

– Medvetenheten kring skroten har ökat. Tidigare har man tolererat att det går sönder ibland men nu har man fått upp ögonen och undrar om man kan göra något åt det.

Timsfors
På träterminalen norr om Markaryd ligger mycket returträ och väntar på att bli krossat. Foto: Torbjörn Esping

Särskild lucka för skrot

Hammarkvarnen har lösa slagor som slår uppåt, alltså inte nedåt mot inmatningsbordet. Eventuellt skrot följer med över rotorn och fastnar i ett motstål. Skrotet trycks sedan mot en lucka och kommer inte ned genom knivbryggan mot rostret och ställer till skada. I rejektluckan sitter en brytpinne. När det okrossbara materialet trycker upp rejektluckan bryts pinnen av och en sensor slår larm. Systemet kallas Flexrejekt.

– Kombinationen av att slå uppåt med en rörlig slaga, ett motstål och kraftig konstruktion är unik för oss. Utan att sticka ut hakan för långt så är den här maskinen i en annan liga, det är en bättre maskin, du går upp ett steg. Vi anser oss tillhöra den högsta divisionen inom krossning av avfallmaterial, , säger Daniel Karlström.

Hoppas växa i Sverige

IQR säljer framför på kontinenten i Europa. Där används krossen också inom materialåtervinning för att till exempel krossa plast för återvinning. Sverige är en marknad som IQR hoppas ska växa framöver. Men det är inte i alla lägen som en stor dyr kross är det bästa köpet.

– Ska du bara köra stamved är det bättre att köra en hugg. Och ska du bara köra grot finns det andra typer av maskiner som är mer effektiva, så är det. Men flexibiliteten i vår maskin att kunna hantera grot, RT och industriavfall gör att många väljer våra maskiner, säger Daniel Karlström.

Fakta

FH 1500 Mobile

Dimensioner: L/B/H: 12,40 / 2,55 / 4,20 m
Total vikt: 35 ton
Matare diameter: 0,8 m
Matare: 4,5 m / 1,5m (6 m3)
Rotorvikt: 4 ton
Antal hammare och vikt: 40 på 11 kg vardera
Rotorhastighet: 880 rpm
Motor: Scania DC16 Stage 5
Motoreffekt: 670–770 hk
Magnet: Elme Magnet överbandsmagnet
Magnet i drivtrumma: Ja
Utmatningsbandets bredd: 1,2 m
Stackläggningshöjd: 4,5 m

Går att flytta utan dispens

FH 1500 Mobile, som Timsfors Bil & Traktor köpte, är inte den största mobila maskinen (den heter 1800) men har den fördelen att den står på ett vanligt chassi för släp med trippelboggi och går att flytta utan dispenser och följebilar.

Och Mikael Hagberg tycker att kapaciteten imponerar där han sitter i lastmaskinen och följer krossning visualiserad i realtid på en skärm.

– Lite dyrare är den ju men den producerar också mer, till nästan samma drivmedelskostnad som förra krossen fast vi kör minst 35 procent mer. Vi är helnöjda, säger han.

Bioenergis mest lästa

Få de senaste nyheterna inom bioenergiområdet.

Prenumerera gratis på Bioenergis nyhetsbrev.
Skickar begäran
Jag godkänner att Bioenergi lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om vår integritetspolicy