EU-parlamentet har nyligen röstat igenom ett förbud mot bilar med förbränningsmotorer från 2035. Men nu finns det hopp om att förslaget stoppas då Tyskland inser att det kan ha skett ett misstag och allt fler får kalla fötter.
Härom veckan röstade EU-parlamentet med smal marginal igenom förslaget om att förbjuda alla bilar med förbränningsmotor från 2035. Bland de svenska reaktionerna var Svebio ensam om att kräva att ett sådant beslut måste rivas upp – av logiska skäl.
Bland svenska politiker är det bara Sverigedemokraterna som ifrågasatt beslutet. Alla andra befinner sig i den typiska svenska åsiktskorridoren, alltifrån Moderaterna till Vänsterpartiet.
Förslaget kan stoppas av tyska fridemokrater
Men nu finns det hopp om att förslaget stoppas i sista minuten. Skälet är att tyska fridemokrater insett att man inte ens kommer att kunna använda nya så kallade e-bränslen i bilar.
En insikt som Svebio pekat på alltsedan förslaget presenterades. Att man inte heller kan använda biogas i bilar borde ha räckt för att svenska politiker borde ha stoppat den här idén för flera år sedan. För att inte tala om motoralkoholer eller biodiesel som ger noll i utsläpp av fossil koldioxid vid avgasröret.
Fridemokraterna i Tyskland är landets marknadsliberala parti. Partiet ingår i den röd-gul-gröna så kallade ”Ampelkoalitionen” (Ampel = trafikljus) där partiledaren Christian Lindner är finansminister. För honom och hans parti är det naturligt att man ska tillämpa principen om teknikneutralitet när man utformar ekonomiska styrmedel inom miljö- och klimatpolitiken.
För hans koalitionspartner De gröna är det självklart att tänka tvärtom och gynna det man själv tycker är bäst och missgynna det man tycker illa om, även om logik och vetenskap skulle tala emot. Och De gröna i Tyskland tycker sedan länge illa om biodrivmedel. En av deras ministrar har nyligen föreslagit att man helt ska fasa ut konventionella grödebaserade biodrivmedel typ rapsdiesel.
Sveriges politiker tar ställning
Svenska marknadsliberaler tänker inte lika klart som FDP-arna. Det moderata borgarrådet i Stockholm, Christoffer Fjellner, går hårt åt Sverigedemokraterna i en replik i Aftonbladet 28 februari i frågan. Han argumenterar friskt emot teknikneutralitet och skriver: ”Det finns mycket som är fel med klimatpolitiken.
Men att EU gemensamt kommer överens om att fasa ut försäljning av nya bensin- och dieselbilar till år 2035 är inte ett av dem.” Han argumenterar därefter för att alla bilar måste bli elbilar i framtiden, utan att bemöta ett enda av de sakskäl som Sverigedemokraterna tagit upp i sitt debattinlägg.
Man ska i sammanhanget notera att Sverigedemokraterna Martin Kinnunen och Johan Nissinen själva gör ett antal märkliga påståenden. De kallar exempelvis sol och vind för ”voodooideologi”. Men de ställer den grundläggande frågan:
”Om nu elbilar är så mycket bättre, effektivare, renare och inom en snar framtid också billigare, varför är det då nödvändigt att förbjuda bensin- och dieselmotorn överhuvudtaget?” Det vill säga: varför ska det inte vara fri konkurrens på den gemensamma EU-marknaden också på detta område? Varför ska inte säljare och köpare fritt få välja det som fungerar bäst utifrån generella klimatstyrmedel?
Christoffer Fjellners argumentation är att EU-regleringen ger de europeiska biltillverkarna långsiktighet. Politikerna ska alltså garantera marknad för deras nya produkter, elbilarna. Det är industripolitik snarare än klimatpolitik.
Läs hela blogginlägget här.